Veturimiesten liiton poliittinen työtaistelu Juha Sipilän hallituksen liikenne- ja omistajapolitiikkaa vastaan

Jaa sivu: Twitter Facebook

Veturimiesten liitto on päättänyt järjestää poliittisen mielenilmaisun, joka alkaa maanantaina 14.8.2017 kello 18:00 jälkeen alkavista työvuoroista ja päättyy tiistaina 15.8.2017 kello 24:00. Mielenilmaisun ulkopuolelle jäävistä rajauksista VML sopii yhdessä VR:n kanssa ja vaikutukset liikenteeseen täsmentyvät näiden keskustelujen jälkeen. VR tiedottanee näistä omissa kanavissaan.

Veturimiesten liitto pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa haittaa.

VML ei voi hyväksyä tapaa, jolla rautateiden matkustajaliikennettä ollaan kilpailuttamassa ja kansallisomaisuutta tuhoamassa

Eilen julkistetulla päätöksellä liikenne- ja viestintäministeriö yhdessä maan hallituksen kanssa aikoo avata nopeutetulla aikataululla rautateiden henkilöliikenteen kilpailulle. Tämä tapahtuu pilkkomalla VR osiin ja siirtämällä sen omaisuus muiden yhtiöiden käyttöön.

Suomen rautatieliikenteen kustannustehokkuus perustuu osittain synergiaetuihin, joita saavutetaan, kun henkilöstöä, veturikalustoa ja huoltotoimintaa pystytään hyödyntämään sekä henkilöliikenteen että tavaraliikenteen töihin. Jos nyt tehty päätös toteutuu, tarvitaan tulevaisuudessa paljon lisää kalustoa, jotta voidaan nykyisen kaltainen liikenne säilyttää.

VR on käynyt läpi merkittäviä tehostamistoimenpiteitä vuosien saatossa lukuisien YT-neuvotteluiden muodossa ja aika on ollut todella raskasta henkilöstölle. Vihdoin viime viikolla saimme positiivisen uutisen, kun sekä liikevaihto että liikevoitto saavuttivat ennätyslukemat. Tällä tuloksella on mahdollistettu mittavat kalustoinvestoinnit vaunukalustoon sekä vetureihin. Tästä tuloksesta hyötyvät myös niin valtio kuin veronmaksajat, kun rahaa on tuloutettu valtiolle n. 100 miljoonaa euroa vuosittain.

Suomen rautatieliikenne on Euroopan huipputasoa. Jos verrataan valtioiden panostamaa rahamäärää, on Suomi täysin omassa luokassaan edullisuudellaan. Tämä ollaan nyt tehdyllä päätöksellä romuttamassa ja mahdollistetaan isojen pörssiyhtiöiden pääsy markkinoille ilman panostusta kalustoon.

Näiden pörssiyhtiöiden tarkoitus on ainoastaan tuottaa omistajilleen maksimaalista voittoa keinoista välittämättä. Sähköverkon myyminen on tästä asiasta erinomainen esimerkki hintojen nousun myötä ja se, ettei Caruna maksanut voitostaan veroja Suomeen kuin 0,28 %. Ruotsille rautatiekilpailun avaaminen on tullut maksamaan miljardeja kruunuja ja nyt tehdyllä päätöksellä vastaavanlaisen hinnan joutuu maksamaan Suomen kansa.

Veturimiesten liitto ei vastusta kilpailun avaamista, mutta katsoo, että se tulee tehdä reilusti ja samoilla periaatteilla kuin muillakin toimialoilla. Niin että kilpailun avaamisella on tosiasiallisesti saavutettavissa näitä poliitikkojen lupaamia halvempia lippuja ja parempaa palvelua. Toimiva junaliikenne on koko yhteiskunnan etu.


Lisätietoja:

Puheenjohtaja Tero Palomäki, puh. 09 5760 3701