Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

RAU toteuttaa #painavasyy -lakon: RAUn jäsenet porrastetusti poissa töistä 12.-13.2.2024

8.2.2024

RAUn hallitus on päättänyt 7.2.2024 toteuttaa #painavasyy poliittisen lakon, sillä Petteri Orpon hallitus jatkaa edelleen työelämän heikennysten valmistelua. Lakko toteutetaan 12.-13.2.2024, jolloin RAUn jäsenet ovat porrastetusti pois töistä.

Syynä huoli työntekijöiden jaksamisesta

Orpon hallituksen heikennykset osuvat vahvasti RAUn jäseniin. Hallituksen kaavailemat muutokset, kuten vientivetoinen työmarkkinamalli, irtisanomisperusteiden höllentyminen ja lomautus-/työttömyysajan tukien vähentäminen, vievät työelämän kehitystä RAUn jäsenten kannalta väärään suuntaan.

Hyvänä esimerkkinä on vallitseva Suomen hallituksen tapa tehdä muutoksia.

- Hallitus poikkeaa vahvasti perinteisestä suomalaisesta sopimisen kulttuurista ja tavasta. Perinteisesti työmarkkinoita koskevista asioista on neuvoteltu työmarkkinajärjestöjen välillä. Työelämän lainsäädäntömuutokset on tehty yhteisissä työryhmissä, jotka koostuvat työntekijäpuolen ja työnantajapuolen edustajista sekä ministeriöiden työntekijöistä. Nyt aito yhteinen valmistelu loistaa poissaolollaan, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa.

Jatkuvassa muutoksessa rautateiden työntekijöiden jaksaminen on koetuksella, mikä huolestuttaa edelleen liittoa.

- Usein kuitenkin jaksamiseen liittyvät tekstikysymykset nousevat isoimmiksi asioiksi työehtosopimusneuvotteluissa. Tämä näkyi jo nyt edellisen kierroksen neuvotteluissa, joissa halusimme kasvattaa veturinkuljettajien viikkolepoa. Työnantajat pitivät jaksamisen parantamisen hintaa liian korkealla, RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen toteaa.

- Nyt hallitusohjelmaan kirjattu vientivetoinen työmarkkinamalli ja valtakunnansovittelijan käsien sitominen aiheuttavat sen, että tulevista työehtosopimusneuvotteluista uhkaa tulla puhtaasti palkkaratkaisuihin perustuvia. Valtakunnansovittelija ei tule hyväksymään mitään jaksamisen parantamiseen liittyviä toimenpiteitä. Kysymys kuuluu, miten tällaisessa tilanteessa voidaan saada aitoa parannusta työehtoihin jäsenten kannalta, Lehtinen jatkaa. 

Muutos, joka lakolla edelleen halutaan saada aikaiseksi, on valmisteltujen lakialoitteiden poisvetäminen tai valmistelun keskeyttäminen sekä aitojen neuvotteluiden käynnistäminen.

Näin lakko toteutuu 12.-13.2.2024

Lakon vuoksi jäsenet ovat 12.-13.2.2024 poissa töistä seuraavasti:

  • Veturinkuljettajat eivät tule töihin 12.2. klo 0.00–23.59 alkaviin työvuoroihin VR-Yhtymä Oy:ssä, North Rail Oy:ssä ja Fenniarail Oy:ssä.
  • Liikenneohjaajat eivät tule töihin 12.2. klo 18.59 – 13.2. klo 18.59 alkaviin työvuoroihin Fintraffic Raide Oy:ssa

Lakon vaikutukset merkittäviä junaliikenteeseen

RAUn työehtosopimuksen alaiset tehtävät, kuten veturinkuljettajat ja liikenneohjaajat, ovat merkittävässä roolissa raideliikenteessä. VR-Yhtymä, Fintraffic Raide, Fenniarail ja North Rail tiedottavat, mitkä junat peruuntuvat.

On valitettavaa, että tällaisiin toimiin joudutaan ryhtymään. RAU pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa haittaa. Liitto ei kuitenkaan näe vaihtoehtoa, sillä aitoja neuvotteluja ei ole suostuttu aloittamaan.

Lakosta on 7.2.2024 tiedotettu valtakunnansovittelijalle ja työnantajille.