Nykyinen rataverkko ei mahdollista henkilöliikenteen aitoa kilpailutusta

Jaa sivu: Twitter Facebook

Veturimiesten liiton VML:n puheenjohtaja Tero Palomäki arvioi, että nykyinen rataverkko ei mahdollista henkilöliikenteen avaamista aidolle kilpailulle. Hän kirjoittaa asiasta Veturimies-lehdessä.

- Mikä mahtaa olla kilpailulle avaamisen hyöty rapistuvalla rataverkolla, jossa junat ajelevat kiltisti jonossa kuin köyhän talon porsaat?

Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti kesäkuun alussa suunnitelman rautatiekilpailun avaamisesta lähes kymmenen kuukauden kabineteissa vääntämisen ja lukuisten virkamies- ja konsulttiselvitysten jälkeen. 

- Pöydillä pyöri mitä mielikuvituksellisempia vaihtoehtoja, mutta onneksi liikenneministeri Anne Berner osoitti, ettei faktoihin perustuva päätöksenteko ole politiikassa kiellettyä. Maltillinen eteneminen oli ehdottomasti ainoa yhteiskunnallisesti kestävä ratkaisu. 

- On tärkeää, että jatkossa kilpailun avaaminen pohjautuu periaatteeseen, joka mahdollistaa vapaan pääsyn rataverkolle, eikä mihinkään käyttöoikeusmonopoleihin. Erityisesti kalustoinvestointien tulee olla osa kilpailua, sillä rautatieliikenteen markkinaosuutta voidaan kasvattaa vain rata- ja kalustoinvestoinneilla. Investoinnit synnyttävät erilaisia kalustoratkaisuja ja parantavat rautatieliikenteen palvelutasoa. 

Palomäki muistuttaa, että julkinen kalustoyhtiömalli on perusteltu ainoastaan yhteiskunnan järjestämässä laajassa liikennekokonaisuudessa, jota rahoitetaan verorahoilla, kuten HSL-aluetta ja Etelä-Suomen taajamajunaliikennettä. 

- Matkustajamäärillä mitattuna suurin osa liikenteestä on kilpailutettua liikennettä kesästä 2022 lähtien. Muutoksen merkittävyyttä on hankala arvioida. Junakalusto ei muutu eikä rataverkkokaan ole paranemassa, mutta henkilöliikenneoperaattoreita voi olla yksi, kaksi tai kolme.  

Palomäen mukaan kilpailutusten voittaminen voi olla VR:lle haastavaa.

- Kun katselee HSL-liikenteen tarjouskilpailuun osallistuvia yrityksiä, ei voi välttyä ajatukselta, että suuri ja mahtava VR on ihan pikkupoika näiden kavereiden rinnalla. Parhaat yhtiöt tekevät enemmän liiketulosta kuin VR liikevaihtoa. Onneksi koolla ei ole väliä. Näin ainakin jaksetaan vakuutella. 

- Kuluvalla hallituskaudella keskusteluissa ovat usein vilahdelleet uudet ratainvestoinnit ja pullonkaulojen poistaminen.  Mitään edellä mainituista ei saatu edes alulle, mutta kilpailulliset asiat etenevät rataverkon sopimattomuudesta huolimatta. 

[Alkuperäinen uutinen >>]