Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Meppi: Kansainvälisille sijoitusyhtiöille ei ole pakko kumartaa

19.2.2019

Europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.) muistuttaa Kansan Uutisissa, ettei EU:n lainsäädäntö edellytä rautateiden kilpailutusta. 

- Suomi tulkitsi pitkään, että neljäs rautatiepaketti tulee väistämättä pakottamaan rautateiden henkilöliikenteen avaamisen kilpailulle.

- Ei pakota.

Kyllönen kertoo olleensa itse neuvottelemassa neljättä rautatiepakettia.

- Tiedän siksi varsin tarkasti, minkälaiset poikkeusmenettelyt sen sisällä ovat mahdollisia. Varmistaakseni tulkinnan kysyin vielä kirjallisesti komissiolta asiasta.

- Sama vastaus: kilpailutus ei ole ainoa vaihtoehto rautateiden henkilöliikenteessä, vaan suorahankinta on poikkeuksellisissa, perustelluissa olosuhteissa edelleen mahdollista. Oleellista on, että järjestelmä toimii kokonaisuutena yhteiskunnan ja asiakkaan kannalta fiksusti.

Kyllönen toteaa, että kansainvälisille liikenteenharjoittajille tai sijoitusyhtiöille ei ole pakko kumartaa.

[Alkuperäinen uutinen]