Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Tällä sivustolla käytetään evästeitä

Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.​​​​​​

Evästeasetuksesi on tallennettu.

Lähiliikennekalusto säilyy VR:n omistuksessa

28.3.2019

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR ovat sopineet ostoliikenteestä vuodelle 2020. Ostosopimuksen mukainen liikenne liikennöidään osittain Sm2- ja Sm4-junakalustolla, joka säilyy VR:n omistuksessa sopimuksen voimassaoloajan. Uusi sopimus lisää merkittävästi junaliikenteen tarjontaa maakunnissa.

Sopimus otettiin positiivisesti vastaan Rautatiealan Unionissa. Liiton tavoitteena on ollut säilyttää Sm2- ja Sm4 -kalustot VR-Yhtymän omistuksessa huolimatta matkustajaliikenteen kilpailun avaamisesta.

- On hienoa, että lopulta järki voitti eikä VR:n omistamasta kalustosta perustettu erillistä kalustoyhtiötä, jolle ei ole mitään tarvetta, liiton puheenjohtaja Tero Palomäki kertoo.

Alueelliset pilotit tuovat toivottuja lisävuoroja

Osto- ja velvoiteliikenteen kokonaisuudessa ovat mukana myös tammikuussa jatkosuunnitteluun edenneet kolme alueellista junaliikennepilottia Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla. Yhteensä sopimuksen myötä raiteille saadaan 34 uutta junavuoroa. Palomäki toivoo vuorojen jatkuvan myös pilottivaiheen päätyttyä.

- Nämä uudet alueellisen junaliikenteen pilotit ovat erittäin tervetullut kokeilu. Toivottavasti tarjontaa panostetaan niin, että uusista reiteistä tulee tosiasiallinen vaihtoehto henkilöautolle.

Lue lisää

VR-Yhtymän tiedote aiheesta

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote